اگر با احتمال جراحی ستون فقرات مواجه هستید، ممکن است ترسناک و گیج کننده باشد. تصمیمات زیادی وجود دارد: آیا باید جراحی کنم، چه نوع جراحی باید انجام دهم، کدام جراح ستون فقرات را انتخاب کنم؟

اگر در حال بررسی گزینه جراحی ستون فقرات هستید، بررسی کنید که جراح شما یک دوره رزیدنتی را در جراحی ارتوپدی یا جراحی مغز و اعصاب به پایان رسانده است و توسط هیئت جراحی ارتوپدی آمریکا یا هیئت جراحی مغز و اعصاب آمریکا تایید شده است. پزشکانی که دارای گواهینامه بیهوشی یا مدیریت درد هستند ممکن است به طور مناسب برای انجام تزریقات ستون فقرات آموزش ببینند، اما مگر اینکه دوره رزیدنتی در جراحی ارتوپدی یا جراحی مغز و اعصاب را گذرانده باشند، صلاحیت انجام جراحی ستون فقرات را ندارند.


آیا باید یک جراح مغز و اعصاب را انتخاب کنم یا یک جراح ارتوپدی ستون فقرات؟

جراحان ارتوپد ستون فقرات و جراحان مغز و اعصاب به یک اندازه واجد شرایط انجام اکثر انواع جراحی ستون فقرات هستند. هر دو جراحی گردن، قفسه سینه و کمر، از جمله رفع فشار نخاع و اعصاب، فیوژن ستون فقرات، میکروسرجری و جراحی ستون فقرات کم تهاجمی را انجام می دهند.

هر دو نوع جراح قبل از ورود به دوره رزیدنتی در رشته خاص خود، چهار سال از دانشکده پزشکی را می گذرانند. به طور سنتی، جراحان ارتوپد پنج سال آموزش رزیدنتی را در تشخیص و درمان کلیه اختلالات اسکلتی- عضلانی (استخوان، مفصل، ماهیچه و عصبی) از جمله اختلالات ستون فقرات می گذرانند، در حالی که جراحان مغز و اعصاب دوره های دستیاری را در زمینه اختلالات مغز و ستون فقرات تکمیل می کنند.

بسیاری از جراحان ستون فقرات پس از گذراندن دوره رزیدنتی که فلوشیپ نامیده می شود، آموزش های تکمیلی را در زمینه جراحی ستون فقرات تکمیل می کنند. فلوشیپ شامل آموزش تخصصی تر در تکنیک های پیشرفته جراحی ستون فقرات از جمله فیوژن ستون فقرات، جراحی کم تهاجمی ستون فقرات و بازسازی پیچیده ستون فقرات است.

در جراح ستون فقرات باید به دنبال چه چیز دیگری باشم؟

بسیاری از بیماران بر اساس توصیه های دوستان، خانواده یا پزشکان مراقبت های اولیه، جراح را انتخاب می کنند. این یک راه خوب برای داشتن ایده در مورد نتایج درمان جراح و همچنین نحوه ارتباط او با بیماران است. اگر خویشاوند یا دوست شما تجربه خوبی داشته باشد، احتمالاً تجربه خوبی خواهید داشت. درک این نکته همیشه مهم است که مشکل هر کس متفاوت است و هر بدن به طور منحصر به فردی به یک روش واکنش نشان می دهد، بنابراین تجربه شما هرگز دقیقاً شبیه تجربه شخص دیگری نخواهد بود.

فراتر از آن، مهم است که از جراح بپرسید که هر ماه یا سال چند عمل مشابه انجام می دهد و میزان موفقیت او انتظار دارد، میزان عفونت یا عوارض او چقدر بوده است و اگر علاقه دارید، آیا شما می تواند با بیماری که این روش را انجام داده است صحبت کند. هیچ یک از این سوالات نباید جراح شما را آزار دهد.

بسیاری از بیماران قبل از جراحی به دنبال نظر دوم هستند. این تصمیم شخصی است و نباید جراح شما را آزار دهد. اکثر جراحان خوشحال خواهند شد که بیماران خود نظر دیگری را دریافت کنند. به خاطر داشته باشید که همه جراحان در مورد نوع دقیق روشی که بهترین است اتفاق نظر ندارند و تفاوت در نظرات ممکن است منبع سردرگمی برای بیمار باشد، اما معمولاً بحث در مورد این گزینه ها با جراح معالج در تصمیم گیری مفید خواهد بود. بهترین اقدام حتما مطالعات تصویربرداری خود را برای نظر دوم با خود ببرید.

سوالاتی که باید در مورد جراح ستون فقرات خود بپرسید

  • آیا بورد جراح ستون فقرات توسط هیئت جراحی ارتوپدی آمریکا یا هیئت جراحی مغز و اعصاب آمریکا تایید شده است؟
  • آیا جراح ستون فقرات فلوشیپ یک ساله جراحی ستون فقرات را گذرانده است؟
  • آیا جراح ستون فقرات بخشی از یک مرکز چند رشته ای ستون فقرات است؟
  • آیا جراح ستون فقرات در زمینه جراحی میکروسکوپی و سایر تکنیک های کم تهاجمی آموزش دیده است؟
  • آیا جراحی ستون فقرات بخش بزرگی از عمل جراح است یا او بیشتر یک جراح ارتوپد عمومی یا جراح مغز و اعصاب است؟

سوالاتی که پس از مراجعه به جراح ستون فقرات باید از خود بپرسید

  • آیا جراح تشخیص و علت درد شما را به طور کامل توضیح داده است؟
  • آیا جراح طیف کاملی از انتخاب های درمانی را ارائه کرد یا بلافاصله در مورد درمان جراحی صحبت کرد؟
    • اغلب ممکن است هنوز چندین روش جایگزین مراقبت غیرجراحی در دسترس داشته باشید، که ممکن است به شما کمک کند از جراحی غیر ضروری جلوگیری کنید.
  • آیا با جراح احساس راحتی می کنید و احساس می کنید که تمام سوالات شما به طور رضایت بخشی پاسخ داده شده است؟