ستون فقرات گردنی از وزن سر حمایت می کند و طناب نخاعی را احاطه کرده و از آن محافظت می کند و انواع حرکات سر را تسهیل می کند. از طریق این وبلاگ، مروری جامع بر ستون فقرات گردنی از جمله ستون فقرات گردنی، بیماری های ستون فقرات گردنی و درمان بیماری ستون فقرات گردنی ارائه خواهیم داد.

ستون فقرات گردنی چیست؟

ستون فقرات گردنی اساساً ناحیه گردنی ستون فقرات را شامل می شود و شامل 7 استخوان به نام مهره های C1-C7 است. این مهره ها توسط دیسک های بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند که ستون فقرات را قادر می سازد به راحتی حرکت کند. در حین حرکت نقش کمک فنر را ایفا می کنند.

ستون فقرات گردنی چه می کند؟

ستون فقرات گردنی وظایف مختلفی از جمله:

محافظت از نخاع شما

اعصاب طناب نخاعی از سوراخ بزرگی عبور می کند که از مرکز همه مهره ها عبور می کند، از مهره های گردنی، از میان مهره های پشتی عبور می کند و بین مهره های 1 و 2 پایین کمر ختم می شود. به طور کلی، تمام مهره های ستون فقرات یک کانال مرکزی محافظ را تشکیل می دهند که از طناب نخاعی محافظت می کند.

حمایت از سر و اجازه حرکت

ستون فقرات گردنی به عنوان یک تکیه گاه برای وزن سر عمل می کند و سر و گردن را قادر می سازد در یک حرکت رو به جلو، حرکت به عقب، حرکت چرخشی پهلو به پهلو یا حرکتی که شامل کج شدن به سمت خاصی است، متمایل شود.

ایجاد یک گذرگاه ایمن برای شریان های مهره ای

سوراخ‌های ریز موجود در مهره‌های ستون فقرات گردنی C1-C6 مسیری امن برای شریان‌های مهره‌ای برای انتقال خون به مغز ایجاد می‌کنند. این ناحیه تنها بخش مهره‌ها در کل ستون فقرات است که شامل سوراخ‌هایی در استخوان می‌شود تا شریان‌ها را قادر به حرکت در سراسر آن کند.

چه بیماری ها و اختلالاتی بر ستون فقرات گردنی شما تأثیر می گذارد؟

در زیر اختلالات مختلفی که می توانند بر ستون فقرات گردنی تأثیر بگذارند آورده شده است:

رادیکولوپاتی دهانه رحم

این عارضه با علائمی مانند بی حسی، ضعف، سوزن سوزن شدن و درد در شرایطی رخ می دهد که عصب گردنی توسط مهره های گردنی گیر می کند. علائم ممکن است در ناحیه ستون فقرات باقی بماند یا ممکن است به کل بازو، دست و انگشتان گسترش یابد.

گردن درد

یک بیماری شایع که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود، گردن درد مربوط به ستون فقرات می تواند ناشی از شرایط دژنراتیو مانند تنگی ستون فقرات، فتق دیسک، آرتروز یا فشار دادن عصب باشد.

سایر شرایطی که ممکن است باعث درد گردن شود عبارتند از: وضعیت نامناسب، آرتریت روماتوئید، فشار فیزیکی، استرس روانی، مننژیت، رشد تومورها، کیست ها یا خار استخوان و سرطان.

بیماری دیسک دژنراتیو دهانه رحم

این وضعیت زمانی ایجاد می شود که دیسک های تشکیل دهنده ستون فقرات گردنی فرسوده شوند.

فتق دیسک

فتق دیسک اساساً نشت/پارگی دیسک هایی است که بالشتک بین مهره ها را تامین می کند.

خار استخوان در ستون فقرات گردنی شما

رشدی که روی هر یک از 7 مهره در ستون فقرات گردنی رخ می دهد، خار استخوان نامیده می شود.

اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردنی که به آن آرتریت گردن نیز گفته می شود، یک بیماری مرتبط با سن است که در آن انحطاط تدریجی دیسک ها و مفاصل در ستون فقرات گردنی رخ می دهد.

آسیب نخاعی گردنی

هنگامی که آسیبی به مهره های گردنی رخ می دهد، به آن آسیب نخاع گردنی می گویند. اکثر این صدمات ناشی از یک ضربه ناگهانی و دردناک به مهره ها است.

شکستگی ستون فقرات گردنی

شکستگی ستون فقرات گردنی می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. این شامل فشردگی (معمولاً به دلیل ضربه خفیف در یک فرد مبتلا به پوکی استخوان) یا شکستگی-دررفتگی (معمولاً در اثر تصادفات وسیله نقلیه یا سقوط از ارتفاعات شیب دار ایجاد می شود) یا شکستگی ترکیدگی (شکستگی مهره در همه جهات).

فشرده سازی نخاع گردنی

این وضعیت شامل فشار بر روی نخاع در ناحیه گردنی ستون فقرات است. به طور کلی به دلیل آرتروز (ساییدگی و پارگی استخوان های ستون فقرات) ایجاد می شود.

تنگی دهانه رحم

تنگی دهانه رحم معمولاً در نتیجه افزایش سن رخ می دهد و زمانی اتفاق می افتد که کانال نخاعی باریک می شود و نخاع را فشرده می کند. این منجر به کوچک شدن فضای بین مهره‌ها و دیسک‌ها می‌شود و ظرفیت جذب شوک خود را از دست می‌دهد.

تومور ستون فقرات گردن و سرطان

تومورهای ستون فقرات گردن رحم می توانند خوش خیم یا سرطانی باشند و اساساً رشد غیرطبیعی بافت در داخل ستون فقرات هستند.