در مورد این اندام باورهای غلط زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال برخی از افراد معتقد هستند واژن بعد از مدتی انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و دیگر برای همیشه شل باقی می‌ماند.

اما این باور درست نیست، چون واژن خاصیت الاستیک دارد. یعنی می‌تواند دیواره آن کشیده شود و در مدت زمان کوتاهی دوباره به حالت اولیه خود بازگردد، دقیقا حالتی که در زایمان‌های طبیعی اتفاق می‌افتد.

واژن امکان دارد با بالا رفتن سن و بچه‌دار شدن کمی سست شود اما به‌طور کلی عضلات این ناحیه خود را جمع و منبسط می‌کنند.

به همین دلیل بهتر است این باور همین جا از میان برداشته شود که چیزی به‌عنوان واژن شل وجود ندارد. واژن به‌مرور زمان تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند اما کشش خود را برای همیشه از دست نخواهد داد.

این باور که واژن زنان شل می‌شود بیشتر اوقات برای زنان موجب خجالت است، چون حس می‌کنند نمی‌توانند لذت کافی جنسی را برای زندگی خود فراهم آورند.

به هر حال فرقی نمی‌کند که شما چه اندازه رابطه جنسی برقرار می‌کنید و هر چند وقت یک بار این اتفاق می‌افتد، به هر حال نفوذ به درون واژن موجب کشیده شدن دائمی آن نخواهد شد.


تنگ بودن واژن الزاما کار درستی نیست

از آن‌جایی که بیشتر افراد این تصور را دارند که واژن تنگ خیلی خوب است، جا دارد این موضوع را بیان کنیم که این‌طور نیست و گاهی واقعا نشان‌دهنده یک مشکل اساسی است. به‌ویژه اگر در هنگام نزدیکی درد زیادی دارید.

عضلات واژن به‌طور طبیعی باید هنگام تحریک شل شوند. اگر به اندازه کافی تحریک نمی‌شوید یا آمادگی جسمی کامل برای رابطه جنسی را ندارید واژن شل نخواهد شد و کشش پیدا نمی‌کند.

بنابراین وقتی این حالت برای واژن اتفاق بیافتند، رابطه جنسی را برای شما دردناک و حتی در موارد حاد غیر ممکن می‌کند. تنگی شدید واژن همچنین می‌تواند نشانه واژینیسموس باشد. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا واژینیسموس اختلال جسمی قابل درمان است و از هر ۵۰۰ زن یک نفر درگیر آن خواهد شد.

واژینیسموس دردی است که قبل یا حین داخل شدن چیزی به واژن اتفاق می‌افتد. این درد می‌تواند هنگام رابطه جنسی، داخل کردن تامپون یا وارد کردن اسپکولوم واژینال توسط پزشک برای معاینه به سراغ فرد بیاید.

اگر با این دردها آشنایی دارید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک معالج خود تماس بگیرید. پزشک در این مواقع با ارزیابی علائم شما به تشخیص این مورد کمک خواهد کرد.

علاوه بر این در این جلسات احتمالا پزشک تمرینات خاصی برای کف لگن، دارو یا کرم‌های موضعی برای گشاد شدن واژن یا تزریق بوتاکس برای شل کردن عضلات این ناحیه توصیه می‌کند.