لابیاپلاستی یک روش جراحی برای کاهش یا افزایش اندازه لابیا است. افراد معمولاً این روش را برای کاهش ناراحتی فیزیکی یا به عنوان بخشی از جراحی تأیید جنسیت انجام می دهند. گاهی اوقات، ممکن است به دلایل زیبایی آن را بخواهید، اما طیف وسیعی از لب های طبیعی وجود دارد. لابیای هر کسی منحصر به فرد است و هیچ راه ایده آل یا "عادی" برای آنها وجود ندارد.

لب های شما چین های پوست اطراف دهانه واژن شما هستند. شما در آنجا دو تا پوست دارید. چین های بیرونی لابیا ماژور نامیده می شود که به معنای لب های بزرگ است. این چین‌های گوشتی بزرگ‌تر هستند که از اندام‌های تناسلی خارجی شما محافظت می‌کنند. آنها پس از بلوغ با موهای ناحیه تناسلی پوشیده می شوند. چین های داخلی لابیا مینور نامیده می شود که به معنای لب های کوچک است. این چین های پوستی از دهانه مجرای ادرار (جایی که ادرار از بدن شما خارج می شود) و واژن محافظت می کند.

در طول لابیاپلاستی و بسته به دلیل انجام آن، جراح شما یکی از موارد زیر را انجام می دهد:

  • مقداری بافت را از لابیای شما جدا می کند تا اندازه آن کاهش یابد.
  • یک ماده پرکننده یا چربی به لابیای شما تزریق می کند تا آن را بزرگ کند.
  • لابیای شما را از بافت های دیگر بازسازی می کند.

چرا کسی باید لابیاپلاستی انجام دهد؟

دلایل پزشکی برای لابیاپلاستی وجود دارد. دلایل فیزیکی، زیبایی و احساسی نیز وجود دارد. گاهی اوقات، لابیاپلاستی بخشی از جراحی تایید جنسیت است.

دلایل پزشکی و فیزیکی

  • اندازه لابیا مینور خود را کاهش دهید تا از لبه های لابیا بزرگ بیرون نزند. بافت اضافی لب می تواند پیچ ​​خورده، بچرخد، نیشگون بگیرد یا کشیده شود و باعث ناراحتی و تحریک فیزیکی در حین ورزش، فعالیت های بدنی (مانند دوچرخه سواری یا آهسته دویدن) و مقاربت شود.
  • برای بهبود بهداشت و سلامت، زیرا بافت اضافی می تواند پاکسازی را دشوارتر کند و می تواند محل نگهداری باکتری هایی باشد که می توانند باعث عفونت دستگاه ادراری (UTIs) شوند.

دلایل زیبایی و احساسی

  • برای کاهش عدم تقارن (شکل ناهموار) لابیا مینور یا لابیا بزرگ زمانی که یک طرف بلندتر یا شکل متفاوتی دارد.
  • برای بهبود راحتی، اعتماد به نفس و رفاه جنسی در مورد ظاهر اندام تناسلی خود در طول تماس صمیمی. به خاطر داشته باشید که افراد دارای اندازه ها و شکل های مختلف لب هستند و هیچ ظاهر لبی وجود ندارد که طبیعی تلقی شود.

جراحی تایید جنسیت

اگر جراحی بخشی از یک فرآیند تایید جنسیت باشد ، جراح شما می‌تواند با استفاده از بافت تناسلی موجود، لابیا ایجاد کند. همچنین ممکن است قبل یا بعد از سایر جراحی های بازسازی لابیاپلاستی انجام دهید.

چه چیزی باعث می شود یک لابیوم بزرگ شود؟

  • بلوغ می تواند باعث جهش رشد در لابیای شما شود.
  • یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی می تواند بافت لابیا بزرگ شما را نازک کند.
  • بارداری و زایمان.
  • تغییرات در وزن شما
  • ژنتیک

میانگین سنی برای لابیاپلاستی چقدر است؟

اکثر افرادی که لابیاپلاستی انجام می دهند بین 18 تا 50 سال سن دارند. اما، از آنجایی که ممکن است لابیاهای شما در طول بارداری و زایمان کشیده شوند، ممکن است بخواهید تا پایان اضافه شدن به خانواده صبر کنید. ممکن است کودک لابیاپلاستی انجام دهد، اما فقط برای اصلاح مشکلات مربوط به عملکرد و فعالیت روزانه.

قبل از جراحی چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا، شما و جراحتان در مورد اینکه چرا می خواهید لابیاپلاستی انجام دهید، صحبت می کنید. شما انتظارات و اهداف خود و همچنین خطرات جراحی را مورد بحث قرار خواهید داد. آنها یک معاینه روانشناسی انجام می دهند و در مورد افسردگی و اضطراب می پرسند.

در مرحله بعد، جراح جزئیات جراحی شما را توضیح می دهد، از جمله اینکه در کجا برش ها را ایجاد می کند و در مورد تغییرات در اندازه و شکل لابیای شما چه انتظاری دارید.

شما ممکن است تحت آزمایشات قبل از جراحی، از جمله آزمایش خون، آزمایش ادرار و اشعه ایکس قفسه سینه قرار بگیرید. تیم جراحی شما همچنین دستورالعمل هایی را در مورد موارد زیر به شما ارائه می دهد:

  • برای عمل خود چه بپوشید
  • چه زمانی غذا و نوشیدنی را قطع کنیم.
  • زمان تنظیم یا قطع موقت برخی داروها

آنها همچنین اطلاعات دیگری در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی به شما می دهند.

در روز جراحی چه اتفاقی می افتد؟

شما به لباس جراحی تبدیل خواهید شد. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی موارد حیاتی شما (دما، نبض، فشار خون، سطح اکسیژن و تعداد تنفس) را اندازه گیری می کند. ممکن است دوباره مقداری خون و آزمایش ادرار انجام دهید. آنها یک خط داخل وریدی (IV) را در بازو یا دست شما قرار می دهند و ممکن است یک کاتتر ادراری را در مجرای ادرار شما قرار دهند.

سپس، پزشک شما لابیای شما و پوست اطراف آن را تمیز می کند و در صورت نیاز ناحیه شرمگاهی شما را تراشیده می کند. سپس بیهوشی را شروع می کنند. بسته به روش شما ممکن است آرام بخش IV با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی داشته باشید. ارائه دهنده شما در مورد اینکه کدام نوع بیهوشی برای شما در مرحله برنامه ریزی جراحی شما بهترین است صحبت خواهد کرد.

ارائه‌دهنده شما روش جراحی را بر اساس نحوه تغییر اندازه یا تغییر شکل لب‌های شما (لابیا بزرگ و/یا لابیا کوچک) انتخاب می‌کند. آنها معمولا این جراحی را با چاقوی جراحی، قیچی یا لیزر انجام می دهند.

رویه های کاهش

دو روش کلی برای کاهش لب های شما (لب های کوچک و/یا لب های بزرگ) وجود دارد:

  • روش اصلاح با این روش، جراح بافت اضافی را از لبه بیرونی یک یا هر دو طرف لابیا مینور شما برمی‌دارد به طوری که با یا داخل لبه‌های لابیا ماژور شما یکنواخت باشد.
  • رویه گوه. با این روش، جراح شما یک قطعه بافت گوه ای یا پای شکل را از نواحی داخلی یک یا هر دو طرف لابیا مینور شما برمی دارد. آنها زیر مخاط را دست نخورده می گذارند تا لبه چروکیده لابیای شما پس از بخیه زدن (بخیه زدن) دست نخورده باقی بماند. این ظاهر طبیعی تری را برای لابیا مینور شما حفظ می کند. به طور مشابه، اگر برای کوچک کردن لابیا ماژور تحت عمل جراحی قرار می‌گیرید، جراح بخش داخلی هر لبی از لب‌های بزرگ شما را برمی‌دارد.

جراح شما ممکن است بسته به تخصص جراحی یا نتیجه دلخواه شما، روش های ترجیحی دیگری داشته باشد. شما و جراحتان با هم کار خواهید کرد تا بهترین روش جراحی را برای برآورده کردن اهداف و نگرانی های خود انتخاب کنید.

روش بزرگ کردن

برای بزرگ کردن لابیا ماژور شما، جراح مقدار کمی چربی را از ناحیه دیگری مانند شکم یا ران شما می گیرد و آن را به لابیا بزرگ شما تزریق می کند. تزریق اسید هیالورونیک به لابیا ماژور یک گزینه جایگزین است.

جراحی تایید جنسیت

جراح شما می تواند از بافت آلت تناسلی برای ایجاد لابیای شما استفاده کند. لابیاپلاستی یک مرحله در کل فرآیند جراحی ترمیمی تایید کننده جنسیت است.

تمام برش ها در روش هایی که در بالا توضیح داده شد با بخیه های قابل جذب (بخیه) بسته می شوند که خود به خود در طول زمان حل می شوند. در نهایت، جراح شما محل را با یک پانسمان جراحی می پوشاند.