یکی از بزرگترین دلایلی که باعث می شود باندینگ برای بسیاری از بیماران دندانپزشکی چنین انتخاب محبوبی باشد، خود این روش است – این روش بسیار سریع و آسان است. برای شروع، دندانپزشک روی سطح دندان هایی که قرار است باند شوند، اچ های سبک ایجاد می کند، سپس یک مایع حالت دهنده روی دندان ها می زند که به مواد باندینگ اجازه می دهد راحت تر به سطح بچسبند. مرحله بعدی شامل دندانپزشک است که یک ماده رزین کامپوزیت را روی دندان ها اعمال می کند، اجازه می دهد تا کمی سخت شود، سپس به معنای واقعی کلمه آن را به شکل کامل دندان در می آورد. و بهترین خبر از همه این است که کل روش اغلب می تواند در یک سفر به مطب دندانپزشک تکمیل شود!برای ارتباط با دکتر کامپوزیت دندان درتهران اینجا کلیک کنید

چه کسانی کاندیدهای خوبی برای باندینگ دندان هستند؟

تقریباً هر کسی می تواند دندان های خود را با این فرض که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردار است، ببندد. اما اگر مشکلاتی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه دارید ، برای مثال، دندانپزشک شما می‌خواهد این مشکلات را قبل از انجام باندینگ دندان یا هر عمل زیبایی دیگر حل کند.

کاربردهای رایج برای باندینگ دندان

رایج‌ترین دلیل برای باند کردن دندان‌ها، اصلاح سریع و آسان مشکلات جزئی دندانی است. برخی از نمونه ها شامل موارد زیر است:

  • دندان های بریده شده
  • بدشکل شدن دندان ها
  • دندان هایی با شکاف های گسترده در بین آنها
  • دندان های کمی کج شده است
  • دندان های بد رنگ

باندینگ اغلب یک راه موثر برای حل هر یک از این مشکلات است، اما برای افرادی که به ویژه مستعد پوسیدگی هستند نیز مفید است. یکی از دلایلی که باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود این است که باکتری ها در شکاف های کوچک روی سطح دندان جمع می شوند. هنگامی که آن باکتری جمع می شود، اگر به سرعت حذف نشود، می تواند پوسیدگی ایجاد کند. اما مواد کامپوزیت رزین مورد استفاده در باندینگ دندان، سطح صافی را روی دندان ایجاد می‌کند و بسیاری از شکاف‌های کوچکی را که در غیر این صورت باکتری‌ها در آن تجمع می‌کنند، از بین می‌برد.

یکی دیگر از دلایل رایج برای باندینگ دندان، افزایش ظاهر لبخند بیمار است. مواد کامپوزیت مورد استفاده در باندینگ را می توان تقریباً در هر سایه ای ایجاد کرد، بنابراین اگر فقط یک یا دو دندان باندینگ را انتخاب کنید، دندانپزشک شما می تواند دقیقاً با سایه دندان های دیگر شما مطابقت داشته باشد. اما برخی از افراد انتخاب می‌کنند که تمام دندان‌های قابل مشاهده خود را ببندند، و نتیجه نهایی یک لبخند جدید کاملاً خیره‌کننده است! این امر به ویژه برای افرادی که دندان‌های بد رنگی دارند و نمی‌توان با استفاده از محصولات سفیدکننده معمولی سفید کرد (که معمولاً برای افرادی که مینای دندان فرسایش یافته دارند، صدق می‌کند) مفید است.

باندینگ دندان روی دندان آسیاب

اگرچه باندینگ اغلب یک انتخاب عالی برای دندان های جلوی دهان است، اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند از باندینگ روی دندان های آسیاب خودداری کنید. دلیل آن ساده است: دندان‌های آسیاب دندان‌هایی هستند که ما برای جویدن غذا از آن استفاده می‌کنیم، به این معنی که به طور مرتب فشار زیادی بر روی این دندان‌های واقع در پشت دهان خود وارد می‌کنیم. و حتی اگر مواد رزین کامپوزیت مورد استفاده در باندینگ بسیار قوی است، اما به اندازه کافی قوی نیست که بتواند فشار دائمی جویدن و گاز گرفتن را که روی دندان های آسیاب خود وارد می کنیم، تحمل کند.

خوشبختانه، روش‌های بسیار مؤثر دیگری برای ترمیم و/یا تقویت دندان‌های آسیاب وجود دارد. بیشتر دندانپزشکان برای این دندان‌های پشت دهان که برای جویدن کامل غذا به آن‌ها تکیه می‌کنیم، پر کردن یا روکش دندان را توصیه می‌کنند. هر دوی این جایگزین ها به اندازه کافی قوی هستند تا فشار ثابت جویدن غذا را تحمل کنند و معمولاً توسط هر دندانپزشک معتبری انجام می شود.

دکتر فرزانه فرخ نژاد