آرتریت روماتوئید ستون فقرات

آرتریت روماتوئید (RA) یک اختلال خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن خود را تغییر می دهد. به سینوویوم - پوشش مفاصل - حمله می کند. اگرچه آرتریت روماتوئید در سایر مفاصل شایع تر است، اما می تواند ستون فقرات، به ویژه ناحیه گردن (گردن) را نیز درگیر کند. آرتریت روماتوئید ستون فقرات ناشی از سایش و پارگی نیست، بنابراین به عنوان یک آرتریت التهابی در نظر گرفته می شود. ممکن است باعث کمردرد (و درد در سایر مفاصل) شود حتی زمانی که از این مفاصل استفاده نمی شود. زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد.

اسپوندیلوآرتریت

اسپوندیلوآرتریت گروهی از بیماری‌های التهابی است که هم مفاصل و هم محل اتصال رباط‌ها و تاندون‌ها به استخوان‌ها را درگیر می‌کند. اسپوندیلوآرتریت اگرچه منشأ التهابی دارد، اما مشابه آرتریت روماتوئید نیست.

انواع مختلفی از اسپوندیلوآرتریت وجود دارد - برخی از آنها در ستون فقرات شایع تر از بقیه هستند:

  • اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی آرتریت نخاعی است که ممکن است باعث التهاب مهره‌ها و مفاصل ساکروایلیاک در پایه ستون فقرات شود. در موارد شدید، ممکن است چندین مهره به هم جوش بخورند و باعث قوز پشت شوند.

  • آرتریت پسوریاتیک یک بیماری مرتبط با پسوریازیس است - یک اختلال خود ایمنی که بیشتر به خاطر بثورات خارش دار و پوسته پوسته شناخته می شود. افراد معمولاً قبل از آرتریت به پسوریازیس مبتلا می شوند، اما گاهی اوقات این بیماری معکوس می شود. اگرچه در مفاصل کوچکتر شایع تر است، اما ممکن است ستون فقرات را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

  • آرتریت واکنشی التهاب مفصلی است که در اثر عفونت در جای دیگری از بدن - اغلب در روده یا اندام تناسلی - ایجاد می شود. آرتریت واکنشی در ستون فقرات معمولاً در قسمت پایین کمر رخ می دهد و به خودی خود از بین می رود.

  • آرتریت انتروپاتیک نوعی آرتریت است که با بیماری التهابی روده (IBD) مرتبط است . همه افراد مبتلا به IBD به آرتریت مبتلا نمی شوند و از بین افرادی که مبتلا می شوند، همه آنها در ستون فقرات به آن مبتلا نمی شوند. شعله ور شدن آرتریت انتروپاتیک تمایل دارد با شعله های IBD همگام شود، اما زمان و شدت آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

  • اشکال دیگر اسپوندیلوآرتریت عبارتند از: اسپوندیلوآرتریت تمایز نیافته (زمانی که علائم با هیچ یک از انواع شناخته شده مطابقت ندارد) و اسپوندیلوآرتریت نوجوانان (زمانی که علائم در دوران کودکی شروع می شود).

بر اساس یک طبقه بندی متفاوت، اگر نوع خاصی از آرتریت ستون فقرات و/یا مفاصل ساکروایلیاک را درگیر کند، به آن اسپوندیلوآرتریت محوری می گویند. اگر مفاصل و تاندون های دیگر درگیر باشند، به آن اسپوندیلوآرتریت محیطی می گویند. بسیاری از افراد هر دو نوع را در مراحل مختلف پیشرفت اسپوندیلوآرتریت خود تجربه می کنند.