پرده بکارت قطعه کوچکی از پوست است که معمولاً دهانه واژن را احاطه کرده (اما نمی پوشاند). پرده بکارت می تواند به طور طبیعی در طول زمان در اثر انجام فعالیت ها فرسوده شود، یا به ندرت ممکن است در حین نفوذ به واژن پاره شود. اکثر مردم متوجه شکستن پرده بکارت خود نمی شوند، اما آن تعداد کمی که متوجه می شوند ممکن است درد خفیفی را احساس کنند یا خونریزی کمی را تجربه کنند. در این مقاله، انواع پرده بکارت، هدف پرده بکارت و موارد دیگر را عمیق تر خواهیم کرد.


پرده بکارت من کجاست؟

پرده بکارت در دو طرف واژن قرار دارد یا ممکن است آن را کاملا احاطه کند. می توانید با نگاه کردن به فرج خود با یک آینه دستی به راحتی در خانه بررسی کنید که پرده بکارت چگونه است. پرده بکارت شما احتمالاً به یکی از این دو حالت به نظر می رسد:

  • حلقوی: پرده بکارت شما واژن را کاملا احاطه کرده است
  • هلالی: پرده بکارت شما فقط در دو طرف واژن قابل مشاهده است

اگر اصلاً نمی توانید پرده بکارت خود را ببینید نگران نباشید - طبیعی است که به مرور زمان از بین برود. بسیاری از افراد پس از بلوغ نمی توانند به راحتی پرده بکارت خود را ببینند، صرف نظر از اینکه آیا رابطه جنسی داشته اند یا نه، و برخی از افراد با پرده بکارت آنقدر کوچک به دنیا می آیند که در وهله اول دیدن آن بسیار سخت است.

انواع پرده بکارت

اکثر مردم هیچ مشکلی با پرده بکارت خود تجربه نمی کنند. با این حال، شرایطی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. پرده بکارت به پنج روش مختلف طبقه بندی می شود:

  • پرده بکارت حلقوی یا هلالی شکل: این رایج ترین نوع پرده بکارت است، پوست به شکل دونات یا هلالی در اطراف دهانه واژن است.
  • پرده بکارت کریبریفرم: پرده بکارت واژن را می پوشاند اما حاوی سوراخ های کوچک زیادی است، خون پریود می تواند از این سوراخ ها عبور کند، اما ممکن است قرار دادن تامپون را دشوار کند.
  • پرده بکارت بدون سوراخ: وضعیتی که در آن پرده بکارت به طور کامل واژن را می پوشاند و از خروج خون جلوگیری می کند. این می تواند دردناک باشد، اما نادر است، تنها یک دختر از هر 1000 دختر را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • پرده بکارت ریز سوراخ شده: پرده بکارت کل دهانه واژن را به جز یک سوراخ کوچک می پوشاند. خون پریود می تواند از آن سوراخ کوچک خارج شود، اما ممکن است استفاده از تامپون دشوار باشد.
  • پرده بکارت: پرده بکارت دارای یک تکه پوست اضافی است که می تواند آن را شبیه دو پرده بکارت کند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است استفاده از تامپون برایشان مشکل باشد.

هدف پرده بکارت چیست؟

هدف دقیق پرده بکارت مشخص نیست، تصور می‌شود که ممکن است از واژن در برابر عفونت محافظت کند، اما اکثر مردم حتی متوجه نبود پرده بکارت پس از از بین رفتن آن نمی‌شوند. تحقیقات بسیار کمی در این زمینه انجام شده است، اما شواهد موجود نشان می دهد که پرده بکارت هیچ عملکرد مهمی را ایفا نمی کند.

وقتی پرده بکارت می شکند چه اتفاقی می افتد؟

بعید است که پرده بکارت به یکباره بشکند – احتمال اینکه با گذشت زمان از بین برود بیشتر است. همه افراد متفاوت هستند و برخی از افراد ممکن است با شکستن پرده بکارت متوجه مقدار کمی خونریزی یا درد شوند، اما اکثر مردم اصلاً متوجه علائم شکستگی پرده بکارت نخواهند شد.

آیا داشتن رابطه جنسی برای اولین بار پرده بکارت را می شکند؟

پرده بکارت اغلب افراد در اولین رابطه جنسی پاره شده است . هر نوع دخول واژینال ممکن است به پارگی یا کشش پرده بکارت کمک کند، از جمله خودارضایی ، گذاشتن تامپون یا مقاربت نافذ واژینال.

در بسیاری از فرهنگ‌ها، این انتظار وجود دارد که زنان پس از اولین باری که رابطه جنسی داشتند، خونریزی کنند تا نشان دهد پرده بکارت شکسته شده است. اما در بیشتر موارد، پس از اولین بار رابطه جنسی، تغییر قابل مشاهده ای در بدن ایجاد نمی شود و شکستگی پرده بکارت ممکن است به دلیل فعالیت های مختلف و نه تنها رابطه جنسی رخ دهد. کالج آمریکایی زنان و زایمان بیانیه ای را در سال 2019 منتشر کرد مبنی بر اینکه آنها راهنمایی در مورد آزمایش باکرگی ندارند.