برای خارش واژن یا خارش واژن که ادامه دارد و برطرف نمی شود، باید مشاوره پزشکی انجام شود.

برفک به راحتی با داروهایی که بدون نسخه خریداری می شوند (قرص، پساری یا کرم) درمان می شود، اما اگر علائم در عرض یک هفته برطرف نشد، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.برای اطلاع از نحوه تزریق ژل به واژن کلیک کنید

آیا باید از نظر خارش ولو معاینه شوم؟

معمولاً پس از تشریح علائم، معاینه لازم است. معاینه احتمالا شامل یک متخصص پزشکی خواهد بود که به پوست فرج نگاه می کند و همچنین ممکن است شامل معاینه داخلی (واژن) باشد.

آنها ممکن است نیاز داشته باشند که سؤالات کاملاً شخصی در مورد اعمال جنسی از شما بپرسند و معمولاً پیشنهاد می کنند که نمونه برداری از فرج و/یا واژن برای یافتن عفونت انجام شود.

گاهی اوقات علائم بیماری خاصی را نشان می دهد که می توان آن را بدون معاینه درمان کرد و اگر علائم برطرف نشد، توصیه می شود دوباره عود کنند. این مورد برای کرم های نخی است و می تواند در مورد برفک نیز باشد.

دختران قبل از بلوغ اغلب نیازی به معاینه ندارند و هرگز نیازی به معاینه داخلی ندارند. اگر آنها نیاز به معاینه داشته باشند، متخصص مراقبت های بهداشتی معمولاً فقط به منطقه نگاه می کند و نیازی به لمس آن ندارد. ولوواژینیت یک علت بسیار شایع خارش واژن یا خارش واژن در دختران جوان است و پوست فرج ممکن است قرمز و دردناک به نظر برسد. توصیه معمولاً این است که از هرگونه محصولی (از جمله صابون یا حمام حباب‌دار) خودداری کنید و از شستن موها در حمام خودداری کنید تا فرج با شامپو موجود در آب تماس پیدا نکند. بهتر است از دستمال مرطوب استفاده نکنید و از دستمال توالت به آرامی استفاده کنید اما از خشک و تمیز بودن آن ناحیه اطمینان حاصل کنید.

تست های دیگر

گاهی ممکن است آزمایش‌های دیگری از جمله آزمایش خون پیشنهاد شود - برای مثال، برای بررسی دیابت، یا مشکلات تیروئید، کلیه یا کبد.

ارجاع به یک متخصص پوست یا متخصص زنان با علاقه ویژه به پوست ممکن است به منظور ترتیب دادن آزمایش پچ پوستی برای تعیین اینکه آیا چیزی وجود دارد که ممکن است حساس کننده باشد و باعث تحریک پوست فرج شود، پیشنهاد شود.

به ندرت، پزشک ممکن است نیاز به بررسی دقیق پوست فرج با استفاده از نوعی میکروسکوپ به نام ولووسکوپ داشته باشد. گرفتن نمونه ( بیوپسی ) از پوست فرج ممکن است پیشنهاد شود. این معمولاً توسط متخصص زنان انجام می شود.

این کار معمولا با ایجاد یک سوراخ کوچک در پوست فرج و برداشتن یک قطعه کوچک از پوست انجام می شود. ابتدا از کرم بی حس کننده موضعی یا تزریقی برای بی حس کردن پوست استفاده می شود تا آسیبی به آن وارد نشود. سپس نمونه پوست در آزمایشگاه بررسی می شود.

چه درمان هایی برای خارش ولو وجود دارد؟

درمان خارش ولو (خارش ولو) و خارش واژن بسته به علت آن متفاوت است. مثلا:

  • شناسایی و توقف استفاده از هر چیزی که ممکن است پوست فرج را حساس کند.

  • استفاده از داروهای ضد قارچ برای برفک دهان.

  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت های مقاربتی

  • استفاده از کرم استروئیدی برای بیماری های مختلف پوستی.

  • اگر خارش مربوط به یائسگی باشد، استفاده از کرم هورمونی یا درمان جایگزینی هورمونی (HRT).

دختران جوان باید تشویق شوند که به آرامی از جلو به عقب پاک کنند و حتی هنگام دوش گرفتن (زمانی که فرج از بین رفته یا صابون باقی بماند) خوب بشویید و بشویید و خشک کنید.

مرطوب کننده ها

  • مرطوب کننده های ملایم مانند پماد امولسیون کننده می توانند به کاهش خارش کمک کنند.

  • مرطوب کننده ها را می توان در کنار اکثر درمان های دیگر استفاده کرد.

  • مرطوب کننده ها باید بسیار آزادانه استفاده شوند. از نرم کننده ها می توان به عنوان جایگزین صابون نیز استفاده کرد.

  • استفاده از مقداری نرم کننده خنک از یخچال روی پوست ممکن است تسکین دهنده باشد، اگر ناحیه به خصوص خارش دارد.

  • نرم کننده ها را می توان بدون نسخه از داروخانه ها خریداری کرد. آنها با نسخه در دسترس هستند اما ممکن است محدودیت هایی در مورد اینکه کدام مارک قابل تجویز است وجود داشته باشد.

  • مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن نیز می توانند بسیار مفید باشند، به خصوص اگر خارش در داخل و خارج باشد.

گاهی اوقات، برخی افراد نسبت به مواد مختلفی که در برخی از نرم کننده ها وجود دارد، حساس می شوند. این می تواند خارش را بدتر کند. با این حال، این غیرعادی است و در بیشتر افراد، مرطوب‌کننده‌های ملایم بدون عطر اضافه به کاهش علائم کمک می‌کنند.

کرم آبی بهتر است به عنوان جایگزین صابون و نه به عنوان مرطوب کننده استفاده شود. نرم کننده های دیگر را می توان برای هر دو استفاده کرد.