نوسانات خلقی را تجربه می‌کنید

اگر اخیرا احساس می‌کنید دچار نوسانات خلقی شده‌اید و در طول روز بسیار زیاد افکار و احساسات منفی را تجربه می‌کنید، این موضوع نشان می‌دهد که روان شما دچار مشکل شده است. بنابراین داشتن نوسانات خلقی و افکار و احساسات منفی در طول روز، یکی از دلایلی است که باید به خاطر آن به روانشناس مراجعه کنید.

تغییر بزرگی در زندگی‌تان قرار است رخ بدهد

تغییرات بزرگ یعنی چه؟ مثل ازدواج کردن، بچه‌دار شدن، طلاق گرفتن، مهاجرت کردن و… این مواردی که مثال زدیم، اتفاقات مهم و پرچالش زندگی است که برای هر کدام از ما ممکن است رخ بدهد. اگر آمادگی این تغییرات را نداشته باشیم و وارد این مراحل از زندگی شویم، ممکن است دچار افت سلامت روانی بشویم. همچنین اگر وارد این مراحل بشویم و روی خودمان کار نکنیم تا سلامت روانی‌مان حفظ شود، دچار مشکلاتی می‌شویم که سلامت جسمی و روانی‌مان را به خطر می‌اندازد. به عنوان مثال فردی که می‌خواهد ازدواج کند، اگر آمادگی ذهنی و روانی برای ازدواج کردن را نداشته باشد، ممکن است انتخاب اشتباهی انجام بدهد و ازدواج ناموفقی داشته باشد و یا ممکن است ازدواج موفقی داشته باشد، اما چون آمادگی‌اش را نداشت، نتواند همسر خوبی برای شوهرش یا شوهر خوبی برای خانمش باشد و یا ممکن است این دوری از خانه پدری و خانواده، او را مبتلا به افسردگی شدید کند. همچنین در خصوص بچه‌دار شدن، اگر زوجین آمادگی روانی‌اش را نداشته باشند، باعث می‌شود خانم بارداری سخت و پرتنشی را تجربه کند و بعد از بچه‌دار شدن فرزند هم احتمال دارد به افسردگی پس از زایمان مبتلا شود. پس در مراحل حساس و مهم زندگی‌تان، حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشید، همچنان نیاز به صحبت کردن با یک مشاور را دارید.

افکار آسیب‌زننده و ناسالمی دارید


اگر قبلا از زندگی و از یک سری فعالیت‌ها لذت می‌بردید اما حالا دیگر احساس لذت نمی‌کنید و علاقه‌ای به انجام دادن فعالیت‌های ساده روزمره‌تان ندارید، این موارد می‌تواند نشانه افسردگی باشد. بنابراین تا قبل از اینکه مشکل شدیدتری پیش بیاید و مشکل‌تان پیشرفت کند، بهتر است از مشاور کمک بگیرید.

احساس تنهایی می‌کنید

اگر حس می‌کنید کسی نیست که شما را دوست داشته باشد، کسی نیست که از شما حمایت کند و عمیقا احساس تنهایی می‌کنید، حتما به روانشناس مراجعه کنید. احساس تنهایی عمیق می‌تواند نشانه طرحواره محرومیت هیجانی باشد. هرگز به خاطر فرار از احساس تنهایی، با افراد ناسالم معاشرت نکنید و صرفا به این دلیل، وارد رابطه عاطفی نشوید چون احتمال اینکه انتخاب اشتباهی انجام بدهید و شکست بخورید، افزایش می‌یابد.


از مواد مخدر یا مشوربات الکلی برای فراموش کردن تلخی‌های زندگی‌تان استفاده می‌کنید

انواع مکانیسم‌های دفاعی در برخورد با مشکلات زندگی وجود دارد. برخی از افراد از مکانیسم دفاعی اجتناب و فرار از مشکلات استفاده می‌کنند، یعنی به جای حل مشکلات، از آن فرار می‌کنند. چگونه از آن فرار می‌کنند؟ با استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی، برقرار کردن روابط جنسی پرخطر و یا استفاده از داروهای روان‌گردان. درواقع با انجام دادن این کارها، می‌خواهند درد و رنج زندگی‌شان را فراموش کنند. البته که این روش‌ها، روش‌های درست و مناسبی نیستند. شاید اوایل به فرد لذت و آرامش بدهند اما بعدها مشکلات بیشتری برای او ایجاد می‌کنند که در آن شرایط فرار کردن از آن مشکلات، تقریبا غیرممکن می‌شود. اگر از مکانیسم‌های دفاعی اشتباه و مخرب استفاده می‌کنید، حتما از مشاور کمک بگیرید.

احساس می‌کنید کنترل زندگی‌تان از دست‌تان خارج شده است

اگر احساس می‌کنید کنترل زندگی و روح و روان‌تان از دست‌تان خارج شده است، حتما از مشاور برای بهبود اوضاع کمک بگیرید تا از سردرگمی خارج شوید.

رابطه با شریک عاطفی یا همسرتان دچار مشکلاتی شده است


اگر در رابطه‌تان مشکلات زیادی دارید یا چالش‌هایی وجود دارد که ذهن و روان‌تان را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد، بهتر است درباره این مشکلات، حتما از زوج درمانگر کمک بگیرید.

دچار بی‌خوابی یا خواب زیاد شده‌اید

خوابیدن به اندازه کافی و با کیفیت بسیار مهم و ضروری است چون سلامت روانی و جسمانی‌تان را تضمین می‌کند. اگر الگوهای خواب‌تان دچار مشکل شده است، یعنی دچار بی‌خوابی یا خوابیدن زیاد شده‌اید، توصیه می‌کنیم حتما از مشاور برای انجام بررسی‌های بیشتر و حل مشکل کمک بگیرید.