شکستگی ستون فقرات آسیب های جدی است که نیاز به معاینه و نظارت پزشک دارد. حتی اگر علائم شدید نباشند، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به ستون فقرات یا اعصاب، باید با پزشک ارتوپد مشورت کنید. سه نوع شکستگی ستون فقرات وجود دارد: فشاری، حواس پرتی و چرخشی.

شکستگی های فشاری

شکستگی فشاری زمانی اتفاق می افتد که بخشی از مهره فرو می ریزد. طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا ، شکستگی های فشاری مهره ها در حدود 700000 بیمار در سال رخ می دهد. شکستگی های فشاری یا خمشی اغلب در ستون فقرات سینه ای و کمری رخ می دهد.

رایج‌ترین نوع شکستگی فشاری مهره (VCF) شکستگی گوه‌ای است که در آن قسمت جلوی مهره می‌شکند، اما پشت آن شکسته نمی‌شود و شکل گوه‌ای ایجاد می‌کند. نوع دیگر VCF شکستگی محوری است که در آن مهره در هر دو قسمت جلو و عقب فرو می ریزد.

علائم

شکستگی های فشاری مهره ها باعث ایجاد کمردرد در ناحیه مهره آسیب دیده می شود. در موارد نادر، درد ناشی از شکستگی فشاری ممکن است به داخل شکم یا پاها حرکت کند. حرکت اغلب باعث افزایش درد می شود که گاهی اوقات با استراحت تسکین می یابد. در صورت عدم درمان، افراد مبتلا به VCF ممکن است متوجه کاهش قد شوند.

علل

پوکی استخوان بیماران را در برابر شکستگی ستون فقرات آسیب پذیرتر می کند. زمانی که استخوان‌ها بسیار ضعیف و شکننده هستند، ممکن است در حین فعالیت‌های روزمره مانند بلند کردن اجسام سبک، بالا رفتن از پله‌ها یا حتی عطسه شکسته شوند. در افراد با ستون فقرات سالم، شکستگی های فشاری معمولاً پس از ضربه شدید مانند سقوط یا تصادف رانندگی رخ می دهد. سرطانی که به استخوان گسترش می یابد ممکن است مهره را ضعیف کند که می تواند باعث فروپاشی شود.

رفتار

شکستگی های فشاری اغلب بدون مداخله جراحی برای ترمیم شکستگی ها بهبود می یابند. درمان های غیرجراحی شامل استراحت، داروهای ضد درد و بریس هایی برای محدود کردن حرکت است. اگر درد پس از درمان های غیرجراحی ادامه یابد، می توان گزینه های جراحی را بررسی کرد. دو روش جراحی که برای درمان شکستگی های فشاری انجام می شود عبارتند از:

  • کیفوپلاستی : جراح یک سوزن را با هدایت اشعه ایکس به مهره شکسته وارد می کند. یک دستگاه بالون از طریق سوزن به مهره وارد می شود و با دقت باد می شود. بالون باد شده ارتفاع مهره ها را افزایش می دهد و شکل را بازیابی می کند. بالون خالی می شود و خارج می شود و حفره ای باقی می ماند که جراح آن را با سیمان استخوانی برای تقویت مهره پر می کند.
  • ورتبروپلاستی : ورتبروپلاستی شبیه کیفوپلاستی است اما شامل دستگاه بالون نمی شود. جراح سیمان استخوان را مستقیماً در مهره آسیب دیده وارد می کند. هر دو روش غیر تهاجمی هستند و بیماران می توانند خیلی زود پس از جراحی به فعالیت های عادی بازگردند.

شکستگی فلکشن-حواس پرتی

شکستگی خم شدن حواس پرتی یا شانس، زمانی اتفاق می‌افتد که مهره‌ها در طی یک ضربه شدید مانند برخورد رو به رو با ماشین از هم جدا شوند (انحراف حواس). ممکن است استخوان و رباط هر دو درگیر باشند. اگر رباط ها درگیر شوند، بهبودی دشوارتر است.

علائم

شکستگی حواس پرتی یک آسیب جدی است و باعث کمردرد شدید می شود. درد با حرکت بدتر می شود. تصادفات با نیروی زیاد مانند مواردی که باعث شکستگی حواس پرتی می شوند نیز ممکن است باعث آسیب مغزی و از دست دادن هوشیاری شوند. اگر توسط اورژانس به اورژانس منتقل نشدید، باید فوراً به دنبال درمان باشید.

علل

شکستگی های حواس پرتی گاهی اوقات شکستگی کمربند ایمنی نیز نامیده می شود، زیرا ممکن است در تصادفات سر به سر، زمانی که بالاتنه به جلو پرتاب می شود در حالی که نیمه پایینی بدن توسط قسمت کمربند ایمنی در جای خود نگه داشته می شود، رخ دهد. استفاده صحیح از کمربند شانه می تواند به کاهش خطر شکستگی شانس کمک کند.

رفتار

درمان غیرجراحی شکستگی شانس بی‌حرکتی در گچ یا بریس است. این شکستگی ها اغلب برای رفع فشار و تثبیت نیاز به جراحی دارند. روش های جراحی شامل ورتبرکتومی و فیوژن یا پیوند است.